Slimmer en schoner reizen
Woon-werkverkeer, zakelijke ritten, vervoer van cliënten... samen maken we bij Aveleijn heel wat kilometers. Verduurzamen van vervoersbewegingen staat dan ook hoog op onze prioriteitenlijst. Iedereen kan hieraan bijdragen. Bijvoorbeeld door op de fiets te stappen in plaats van met de auto te gaan of door gebruik te maken van deelvervoer. Daarnaast stimuleren we medewerkers middels een fietsplanregeling om op de fiets naar het werk te gaan. Naast dit fietsplan is het ook mogelijk een (e)fiets te leasen.
Lees hieronder over de reserveringsapp die Aveleijn inzet om het gebruik van deelvervoer te stimuleren.
Bij veel van onze locaties zijn (deel)fietsen en (deel)auto’s beschikbaar. Het idee is dat je bij je reservering niet alleen kan kiezen uit de vervoersmiddelen die bij jouw locatie staan, maar ook gebruik kan maken van andere auto’s of fietsen van Aveleijn. ‘Zo proberen we dienstreizen met (elektrisch) deelvervoer te stimuleren’, legt Tim Hemmer adviseur Planning & Control uit.
''Omdat we zagen dat binnen de regio's nog niet echt efficiënt gebruik gemaakt werd van de door Aveleijn aangeschafte (elektrische) vervoersmiddelen zijn we dit jaar gestart met een ronde langs onze locaties in Borne en Enschede. Per locatie maakten we het aanwezige deelvervoer en het gebruik ervan inzichtelijk. Door het beschikbare deelvervoer binnen de regio te delen en uit te leggen hoe het op de juiste manier inzetten van deelvervoer bijdraagt aan duurzaamheid, willen we meer medewerkers stimuleren gebruik te maken van ons deelvervoer', vertelt projectmedewerker Ria Bakker.
'Om het reserveren van deelauto’s makkelijker te maken werken we sinds april 2024 met een reserveringsapp. In deze app zijn alle te reserveren (deel)vervoersmiddelen terug te vinden. De gebruiker kan filteren op op rolstoelauto's, busjes en elektrische vervoersmiddelen en selecteren waar hij gebruik van wil maken.
In het begin vonden collega’s het lastig om hun auto met andere clusters te moeten delen en vergaten ze wel eens dat ze een auto moeten reserveren. Maar nu zijn veel collega's eraan gewend en enthousiast. Dit jaar wil het projectteam alle locaties bezoeken om onze visie op deelvervoer onder de aandacht te brengen en de reserveringsapp overal in te voeren. Het plan is deze app in de toekomst naast het reserveren van auto's ook in te zetten voor het reserveren van deelfietsen, flexwerkplekken en vergaderruimtes’, vertelt Ria enthousiast.
‘Op dit moment delen we onze auto en bus met de locaties in Borne en Hengelo. Voor ons is het belangrijk dat er altijd een vervoersmiddel beschikbaar is voor geplande en ongeplande cliëntritten zoals uitjes, vakanties en dokters- en ziekenhuisbezoeken. We werken sinds kort met de reserveringsapp, een tool die voor ons goed werkt. Het controleren van beschikbaarheid en het reserveren gaat nu makkelijker en sneller. Dat stimuleert het gebruikmaken van deelvervoer, waardoor onze auto’s minder vaak stilstaan', vertelt Patricia Zeggelink, secretaresse van diverse woon- en daglocaties in Borne.
'Het is ook prettig dat we in de reserveringsapp kunnen zien welke locatie over welke type voertuigen beschikt en voor hoeveel personen elk voertuig geschikt is. Zo kunnen we eenvoudig passend vervoer vinden voor verschillende gelegenheden', vult Mariska Wijlens, begeleider bij een woonlocatie in Enschede aan.