Over CAREN
Als je zorg ontvangt of iemand anders helpt om zorg te organiseren, valt er heel wat te regelen en af te stemmen. Dat is soms best ingewikkeld. Maar niet met CAREN!
Wat is CAREN
CAREN is een veilig cliëntportaal voor iedereen die zorg krijgt of zorg geeft. Met CAREN kun je afspraken maken en taken verdelen. Maar ook elkaar op de hoogte houden en contact leggen met Aveleijn. CAREN is gratis, snel en handig voor iedereen die te maken heeft met zorg. Of je nu cliënt bent, mantelzorger of professioneel zorgverlener.
CAREN, jouw cliëntportaal
Het instructiemateriaal om goed uitleg te geven over het gebruik van CAREN met daarin: Hoe vraag ik de code aan om mee te kijken in mijn dossier, is af!
Hieronder vind je 2 stappenplannen:
• Stappenplan voor de cliënt (ik ontvang hulp)
• Stappenplan voor (wettelijk) vertegenwoordiger (ik geef hulp)
Gebruik deze stappenplannen als je een CAREN-account wilt en mee wilt kijken in je dossier.
Heb je nog vragen?
Stel ze aan je begeleider. Of mail naar cliëntenhelpdesk@aveleijn.nl of bel naar 074 - 255 66 37. We hopen dat CAREN gaat bijdragen aan jouw leven vol betekenis.
Trainingen CAREN
Heb je de training gehad of ben je al nieuwsgierig naar informatie over CAREN, klik op onderstaande linkjes:
CAREN film - deel 1
CAREN film - deel 2
Basistraining CAREN
SAMENWERKEN IN CAREN - reageren op rapporteren
Nieuw inlogscherm per 4 september
CAREN wordt vernieuwd en gaat er anders uitzien. We starten dit jaar met de uitrol van de vernieuwde versie van CAREN. Wat verandert er in CAREN? Voor iedereen gaat CAREN er volledig anders uitzien. Hopelijk worden hierdoor veel gehoorde vragen en problemen opgelost. De nieuwe CAREN zal de komende tijd elke keer weer iets veranderen.
We zijn gestart met een nieuw inlogscherm.
Zie hieronder hoe het eruit gaat zien: PC (afbeelding links) en mobiel (afbeelding rechts).
Zodra er een wijziging zal ingaan, informeren we jullie hierover via deze pagina.
Update(s)
Wijziging richtlijn gebruik CAREN:
In eerdere communicatie hebben we aangegeven, dat begeleiders van Aveleijn niet worden toegevoegd aan CAREN-accounts. Inmiddels begrijpen wij dat er gebruikers van CAREN zijn die dit wel graag zouden willen. Bijvoorbeeld om eenduidig te kunnen communiceren met Aveleijn en of andere zorginstellingen. Hierdoor is de richtlijn aangepast.
Nieuwe richtlijn:
Begeleiders kunnen wél worden toegevoegd aan het CAREN-account. De beheerder van het account kan dit in afstemming met de begeleider instellen. Hierbij zijn een paar zaken van belang:
Afwegingen:
• De behoefte om een begeleider toe te voegen ligt bij de beheerder van het account.
• Het toevoegen van een begeleider gebeurt in samenspraak met en met toestemming van de begeleider.
• Maak als beheerder afspraken met de begeleiding of de manier van samenwerken en de frequentie waarop de begeleider het CAREN-account gebruikt.
• Spreek ook af hoe je omgaat met bijvoorbeeld perioden van ziekte of bij wisselen van cluster/nieuwe baan.
• Bespreek het verschil tussen deelname in de groep mantelzorgers versus de vertrouwensgroep.
• Een begeleider neemt de beheerder rol niet op zich. De begeleiding bepaalt niets over CAREN.
We hopen dat dit meehelpt bij het bieden van de juiste ondersteuning aan onze cliënten en het faciliteren van de samenwerking in de driehoek.
Veelgestelde vragen
CAREN
Medische dienst werk vanaf 03-06-2024 ook in ONS
De medische dienst gaat vanaf 3 juni ook in ONS werken. Dit betekent, dat jouw PVO/PGO en het medisch consult vanaf 3 juni ook zichtbaar zal zijn in CAREN. In CAREN zie je dan, dat er een PVO/PGO of Consult Medische dienst is geweest, en ook welke datum. Je ziet dit terug in CAREN onder het kopje Dossier.
Er is een overgangsperiode. Daarom kan het zijn, dat er soms nog gewerkt wordt op de oude manier.
Kan ik kiezen of de verificatiecode in een gesproken bericht of met een SMS-bericht komt?
Wanneer er in een CAREN account een Nederlands mobiel nummer is ingegeven, dan wordt er een sms verstuurd.
Bij gebruik van een vast nummer wordt de code gesproken doorgegeven.
Als er een buitenlands nummer is ingevoerd, dan wordt er meestal een gesproken bericht verstuurd, want aan een buitenlands nummer kan CAREN niet altijd zien of het een vast of mobiel nummer is.
Is CAREN te koppelen met Familienet of MijnEigenPlan?
Nee, Familienet niet.
MijnEigenPlan is bezig met het maken van een koppeling met ONS. Aveleijn heeft al gesprekken met MijnEigenPlan. We houden jullie op de hoogte.
Ik heb twee zorgaanbieders, kan ik beide dossiers aan mijn CAREN koppelen?
Ja, dit is mogelijk als beide zorgaanbieders gebruik maken van CAREN. Je vraagt dan een koppelcode aan bij Aveleijn en je vraagt een koppelcode aan bij de andere zorgaanbieder.
Moet mijn bewindvoerder of mentor in CAREN en mag deze in mijn dossier?
Een bewindvoerder hoef je geen koppelcode te geven, omdat Aveleijn een zorgdossier heeft. De begeleiders van Aveleijn houden geen financiën bij voor een cliënt. Dus een bewindvoerder hoeft ook niet in het dossier van een cliënt te kijken.
Stel, dat ouders niet willen, dat een mentor in het dossier kijkt, dan moet je nagaan, wie de beheerder is van het CAREN-account. Daarnaast moet je nagaan, wat maakt, dat ouders de koppelcode hebben gekregen en niet de mentor. Waarom is er een mentor bij betrokken? Meestal moet de mentor wel meelezen in het dossier, zodat deze betrokken blijft bij de zorg rondom de cliënt. Dit is tussen de ouders en de mentor.
Als er een mentor bij betrokken is, dan zet je de gegevens in de persoonlijke contacten en eventueel kun je de beschikking uploaden bij Documenten (vermeld dit in de ‘extra informatie').
Bij ‘Waar moeten we extra op letten bij hoe jij beslist over jouw eigen leven? (Regie op eigen leven)’ kan beschreven worden, wat maakt, dat bijvoorbeeld ouders niet willen, dat mentor meeleest.
Kan ik zien wie er gerapporteerd heeft of mij een bericht heeft gestuurd?
Jij kunt zien wie de gerapporteerd heeft. Je ziet de voornaam van diegene die gerapporteerd heeft.
Waarom is er gekozen voor het vermelden van alleen de voornaam?
Hiervoor is samen met cliënten van team SAM en de CCRC voor gekozen. Er waren drie opties en die was de meest passende en prettige manier voor Aveleijn.
Hoe werkt de koppeling met ONS > CAREN?
Kijk op de website van Aveleijn onder het plaatje CAREN/ECD. Klik het stappenplan aan wat het meest passend is voor jou (cliënt/vertegenwoordiger). Volg het stappenplan.
OF jij als Persoonlijk begeleider de code meegeeft aan de beheerder van CAREN toets je aan de hand van de Vragenlijst CAREN in ONS en de Beslisboom. Hoe en Wat? Volg het stappenplan (themapagina ECD-tegel cliëntportaal CAREN).
Vanuit het dossier moet een Aveleijn-medewerker een code halen, die aan de cliënt gegeven kan worden of verstuurd. De cliënt logt in bij CAREN en kan door het invullen van deze code zijn Aveleijn-dossier koppelen en vanaf dat moment inzien.
Kan ik foto's delen met Aveleijn?
Nee, dat kan niet. Wel kun je foto's delen met mantelzorgers en vertrouwensgroep in de berichten, die je stuurt.
Aveleijn heeft wel een uitvraag gedaan naar CAREN om het mogelijk te maken foto's te delen.
Zie ik contactpersonen in ONS vanuit CAREN?
Nee, maar mocht de cliënt zijn of haar dossier opvragen/in willen zien, dan zijn de contactpersonen wel zichtbaar voor de cliënt. Je zou er dan voor kunnen kiezen een voor de cliënt ongeschikt nummer te verwijderen voor de daadwerkelijke inzage.
Hoe kan ik mijn dossier inzien?
Ga naar de website van Aveleijn en klik op het plaatje CAREN/ECD. Hier vind je het stappenplan. Kies welk stappenplan het meest passend is voor jou (cliënt/ vertegenwoordiger) Volg de stappen en je komt bij koppelen met Aveleijn.
Om het dossier in te kunnen zien, is het noodzakelijk, dat je een (bevestigd) telefoonnummer hebt toegevoegd aan je account.
Als je gekoppeld bent met de zorgaanbieder (Aveleijn), dan ga je naar de zorgpagina. Dan klik je op Dossier. Je ontvangt een controlecode op je telefoon. De controlecode, die je op de telefoon hebt ontvangen, voer je in op het scherm van je computer en heb je daarna inzage in het dossier.
Wie kan samen met de cliënt het persoonlijk cliëntverhaal ‘Mijn Verhaal’ invullen?
Dat kan een begeleider en een persoonlijk begeleider doen. Dit is naast dat de client het kan invullen vanuit CAREN. De cliënt bepaalt met wie 'Mijn Verhaal' gedeeld wordt. Je kunt dit vinden in het stappenplan SelfGuide 'Mijn verhaal'.
Wat zie IK in CAREN?
We hebben een film gemaakt over de onderdelen in CAREN. Deel 1 gaat over CAREN, Deel 2 gaat over CAREN en de koppeling met ONS, je dossier. OOk staat deze informatie in het stappenplan, deze vind je op de website van Aveleijn onder het plaatje CAREN/ECD.
Ga naar het stappenplan op de website van Aveleijn onder het plaatje ECD/CAREN. Hier vind je het onderdeel “Wat zie ik als cliënt in CAREN vanuit ONS’. Hier vind je een omschrijving van wat je in CAREN ziet vanuit het dossier.
Het (zorg)plan (actueel en gearchiveerd), de rapportages, ingevulde vragenlijsten (mits vrijgegeven door medewerkers) en documenten.
Ik heb geen geld om een telefoon, tablet of computer aan te schaffen. Kan ik hier een vergoeding voor krijgen?
Via de bijzondere bijstand kun je een vergoeding aanvragen. Bij de aanvraag wordt gekeken naar jouw inkomen en eigen geld/spaargeld. Hoe hoger jouw inkomen en vermogen is, hoe minder bijzondere bijstand je kunt aanvragen. Het kan zijn dat je een deel van de kosten zelf moet betalen. Kijk (evt. Samen met jou begeleider) op website van jouw gemeente voor meer informatie. Vaak vind je daar een aanvraagknop waar je met jouw Digi D de aanvraag kunt doen. Let goed op de voorwaarden die jouw gemeente stelt!
Bijzondere bijstand | Gemeente Enschede
Wanneer krijg ik bijzondere bijstand? | Het Juridisch Loket
Waarom is er gekozen voor CAREN?
Dit is gezamenlijk gekozen tijdens proeverijen van meerdere cliëntportalen. Zowel medewerkers, cliënten als vertegenwoordigers hebben mee besloten. Het is ook een onderdeel van Nedap en werkt goed samen met ONS.
Hoe werkt CAREN?
Op www.carenzorgt.nl maak je eenvoudig je eigen account aan. Gewoon met je eigen emailadres en een wachtwoord dat je zelf kiest. Je krijgt dan meteen een eigen zorgpagina, waar je iedereen kunt uitnodigen die betrokken is bij de zorg. Via deze pagina kun je informatie delen, afspraken maken en berichtensturen naar deze betrokkenen. Wanneer je maar wilt.
Klik op de onderstaande linkjes om instructie (selfguide) te krijgen over hoe je op de website van CAREN komt en hoe je een account aanmaakt.
Hoe ga naar de website carenzorgt.nl
Hoe maak ik een account aan in CAREN
Heb je vragen?
Heb je vragen en kom je er samen met jouw begeleider niet uit:
mail of bel naar de Cliëntenhelpdesk
Telefoonnummer: 074 - 255 66 37
Mailadres: clientenhelpdesk@aveleijn.nl