Naar inhoud
Menu 074-255 66 00 Route

Cliëntadvies

Cliëntadvies, van zorgvragen naar antwoorden

Bij Cliëntadvies Aveleijn kun je vragen stellen over jouw persoonlijke situatie of direct advies aanvragen.
Wij helpen en informeren je graag!

Wij zijn te bereiken op werkdagen op telefoonnummer: 074-2556616 of via ons emailadres clientadvies@aveleijn.nl.
Je kunt ook teruggebeld worden door ons. Klik daarvoor op 'Bel me terug' en vul het formuliertje in.
Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Zorg van Aveleijn

Wij begeleiden en ondersteunen kinderen, volwassenen en het gezin. Dat doen wij bij wonen, werken, onderwijs en relaties. Dat kan ondersteuning aan huis zijn, maar ook bij onze eigen voorzieningen voor wonen en werken. De verschillende voorzieningen, afdelingen en diensten versterken elkaar en benaderen zorgvragen in samenhang. Door echte samenwerking, met alle betrokkenen binnen en buiten Aveleijn, maken we meedoen toegankelijk.

Recht op zorg

De zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is geregeld in verschillende sociale wetten, zoals:

  • de Wet langdurige zorg (Wlz)
  • de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  • voor kinderen tot 18 jaar geldt de Jeugdwet
  • als het gaat om werk en inkomen is er de Participatiewet.

Cliëntadvies is op de hoogte van alle actuele regels en procedures in de zorg. Heb je hier vragen over? Wij helpen je graag.

Indicatie

Wil je Wlz- zorg? Dan heb je een indicatie nodig van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Zij geven een woonprofiel af. Hierin kunnen zij ook dagbesteding meenemen. Op deze site vind je bij iedere dienst van Aveleijn welke indicatie je nodig hebt.
Heb je hulp nodig bij de indicatieaanvraag of bij het invullen van het aanvraagformulier? Dan kun je hiervoor contact opnemen met ons opnemen.

De gemeente regelt de zorg vanuit de Wmo, de zorg voor de Jeugd (18-) en de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) voor volwassenen. Elke gemeente heeft een loket waar je met vragen naartoe kunt. Zij helpen je dan verder.

Wachttijden

Voor alle woonlocaties en sommige behandeltrajecten kent Aveleijn een wachtlijst.
Nadat je je hebt aangemeld bij Aveleijn gaan de cliëntadviseurs van Aveleijn meteen aan de slag met je aanvraag. Er volgt een intake gesprek waarin nader op je vraag ingaan. Als we in beeld hebben welke voorzieningen passend voor jou kunnen zijn, kunnen we ook een inschatting maken van de tijd die het duurt voor een plek vrij komt. Omdat de wachttijd van veel individuele factoren af hangt, kunnen we hierover geen informatie op de site vermelden. Voor meer informatie over de wachtlijsten/wachttijden voor de verschillende diensten van Aveleijn kun je contact opnemen met één van onze cliëntadviseurs.

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Wanneer je een Wlz indicatie hebt, kun je in de regio Twente gebruik maken van gratis en onafhankelijk advies. Het Zorgkantoor Twente heeft daar met een aantal instellingen afspraken over gemaakt.

Je kunt met meerdere organisaties contact opnemen.

Voor heel Twente:

Voor de gemeenten Hof van Twente, Borne, Hengelo, Haaksbergen, Enschede, Losser, Oldenzaal, Dinkelland en Tubbergen:

Voor de gemeenten: Almelo, Wierden, Twenterand, Hellendoorn en Rijssen-Holten:

Interessante links

CIZ | Informatie over indicaties en indicatieformulier downloaden
Per Saldo | Informatie over het PersoonsGebonden Budget (PGB)
CAK | Berekenen eigen bijdrage

Cliëntadvies

Aanmelden

Ik meld mij aan bij Aveleijn

Bel me terug

Laat uw nummer achter