074-2556600 [javascript protected email address]

Aanmelden bij Cliëntadvies

Cliëntadvies, van zorgvragen naar antwoorden

Bij Cliëntadvies Aveleijn kun je vragen stellen over jouw persoonlijke situatie of direct advies aanvragen.
Wij helpen en informeren je graag!

Wij zijn te bereiken op werkdagen op telefoonnummer: 074-2556616 of via ons emailadres clientadvies@aveleijn.nl.
Je kunt ook teruggebeld worden door ons. Klik daarvoor op 'Bel me terug' en vul het formulier in.
Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Aanmelden

Wil je je aanmelden bij Aveleijn, maak dan gebruik van het online aanmeldformulier, via de knop aan de rechterzijde van deze pagina. Stuur zoveel mogelijk relevante (en recente) informatie mee met de aanmelding, zoals:

  • een psychologisch onderzoeksverslag/diagnostiek
  • kopie indicatiebesluit, indien aanwezig
  • zorg-/ondersteuningsplan
  • levensgeschiedenis
  • schoolverslag(en), indien je nog naar school gaat (of school onlangs hebt verlaten)

Wij kunnen met deze informatie een goede inschatting maken of je bij Aveleijn zou kunnen wonen. Zodra alle benodigde informatie binnen is, wordt de aanmelding in behandeling genomen. De datum van aanmelding is de datum waarop je, na een positief besluit, op de wachtlijst wordt geplaatst. Mocht het aanleveren van documenten erg lang duren, kan het zijn dat de datum van aanmelding wordt aangepast.

Het aanmeldformulier (inclusief bijlagen) worden via een beveiligde verbinding verstuurd. Kom je er niet uit, neem dan gerust contact op.

Zorg van Aveleijn

Wij begeleiden en ondersteunen kinderen, volwassenen en het gezin. Dat doen wij bij wonen, werken, onderwijs en relaties. Dat kan ondersteuning aan huis zijn, maar ook bij onze eigen voorzieningen voor wonen en werken. De verschillende voorzieningen, afdelingen en diensten versterken elkaar en benaderen zorgvragen in samenhang. Door echte samenwerking, met alle betrokkenen binnen en buiten Aveleijn, maken we meedoen toegankelijk.

Recht op zorg

De zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is geregeld in verschillende sociale wetten, zoals:

  • de Wet langdurige zorg (Wlz)
  • de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  • voor kinderen tot 18 jaar geldt de Jeugdwet
  • als het gaat om werk en inkomen is er de Participatiewet.

Cliëntadvies is op de hoogte van alle actuele regels en procedures in de zorg. Heb je hier vragen over? Wij helpen je graag.

Indicatie

Wil je Wlz- zorg? Dan heb je een indicatie nodig van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Zij geven een zorgprofiel af. Een ZZP (zorgzwaartepakket) is inclusief dagbesteding.
Wil je weten welke indicatie je nodig hebt om bij Aveleijn ondersteuning te kunnen ontvangen, neem dan contact met ons op.

Heb je hulp nodig bij de indicatieaanvraag of bij het invullen van het aanvraagformulier? Dan kun je hiervoor contact opnemen met het loket van je gemeente of een onafhankelijk cliëntondersteuner (zie onderaan deze pagina).

De gemeente regelt de zorg vanuit de Wmo, de zorg voor de Jeugd (18-) en vanaf 2021 gedeeltelijk de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) voor volwassenen. Elke gemeente heeft een loket waar je met vragen naartoe kunt. Zij helpen je dan verder.

Wachttijden

Voor nagenoeg alle woonlocaties kent Aveleijn een wachtlijst.
Nadat je je hebt aangemeld bij Aveleijn en je dossier compleet is bevonden, wordt door de cliëntadviseur beoordeeld of je bij Aveleijn kan komen wonen. Bij een positieve beoordeling volgt er een intake gesprek, waarin we nader op je vraag ingaan. Als we in beeld hebben welke voorzieningen passend voor jou kunnen zijn, kunnen we ook een inschatting maken van de wachttijd (hoe lang het duurt voor er een plek vrij komt). Omdat de wachttijd van veel individuele factoren af hangt, kunnen we hierover geen informatie op de site vermelden. Voor meer informatie over de wachtlijsten/wachttijden voor de verschillende diensten van Aveleijn, kun je contact opnemen met één van onze cliëntadviseurs.

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Wil je hulp of advies bij het aanvragen of organiseren van zorg? Een cliëntondersteuner kan je helpen. Cliëntondersteuning is gratis en onafhankelijk. Het vinden van passende zorg en ondersteuning kan ingewikkeld zijn. Er zijn verschillende manieren om cliëntondersteuning te krijgen.

Via het zorgkantoor
Als je een Wlz-indicatie hebt, kun je terecht bij een cliëntondersteuner via het zorgkantoor. Het zorgkantoor levert zelf ondersteuning en heeft afspraken met organisaties voor cliëntondersteuning.
Klik hier voor 'Via zorgkantoren'

Via de gemeente
Je kunt terecht bij een cliëntondersteuner via de gemeente als je hulp en advies nodig hebt op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De gemeente kan je in contact met cliëntondersteuning brengen.
Op de website www.clientondersteuning.co.nl lees je meer over cliëntondersteuning en waar je een cliëntondersteuner vindt.

Interessante links

Informatie over langdurige zorg en ondersteuning
CIZ | Informatie over indicaties en indicatieformulier downloaden
Per Saldo | Informatie over het PersoonsGebonden Budget (PGB)
CAK | Berekenen eigen bijdrage

Cliëntadvies

We helpen en informeren je graag!
Contact en aanmelden

Cookie-instellingen

Aveleijn maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. 

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.