“Jezelf de tijd gunnen om het vak te leren; die ruimte biedt Aveleijn”
Het werken met jongeren bij Aveleijn, vindt ze uitdagend. “Het vraagt soms het uiterste van mij. Dat is wel zwaar, maar tegelijk heb ik het ook nodig. Als dan weer iets lukt, geeft me dat écht een kick.” Lesley Snijders (*1991) begon 4 jaar geleden bij Aveleijn als ondersteunen begeleider. “Tijdens mijn stage in het basisonderwijs trokken kinderen met een zogenaamd ‘rugzakje’ altijd mijn aandacht. Vandaar dat ik na het eerste jaar Pabo, de overstap gemaakt heb naar Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Na het behalen van deze Hbo-opleiding ben ik begonnen bij RIBW. Twee jaar later heb ik de overstap gemaakt naar Aveleijn, Woonlocatie Beeckesteijn in Almelo. Daar bieden we ondersteuning aan jonge mensen met, en soms ook zonder verstandelijke beperking. Vrijwel altijd is er sprake van uiteenlopende problematiek, bijvoorbeeld ontwikkelstoornis, autisme, hechtingsproblematiek of angststoornis. Als team helpen we onze cliënten met het vergroten van hun zelfredzaamheid. De leeftijd van bewoners in de vijf geschakelde huizen, ligt tussen de 18 en 25 jaar. Maar omdat we hier ook jonge gezinnen ontvangen, die in de wijk rondom onze locatie wonen, varieert de leeftijd van mensen die we begeleiden momenteel tussen de 3 en 36 jaar.”
Creatief en vindingrijk
Wat Lesley boeiend vindt aan de cliënten waarmee ze werkt, is hun onvoorspelbaarheid. “Zó is alles koek en ei, en zó draait de wind, wordt iemand agressief en zet hij of zij onverwacht een hele grote mond op. Zeg maar gerust; een vette bek”, gebaart Lesley. “Daar moest ik wel aan wennen hoor. Maar gelukkig krijg je hier goede begeleiding als junior. We delen veel kennis en ervaring binnen ons team. Ook biedt Aveleijn scholing aan. Op termijn wil ik graag doorgroeien naar persoonlijk begeleider. Daarvoor moet ik écht nog meer ervaring opdoen in dit werk en met deze doelgroep binnen cluster Kind, Jeugd en Gezin. Er zijn zoveel stoornissen. En ja, natuurlijk leer je daarover tijdens de opleiding. Maar in de praktijk is alles anders, want ieder mens is anders. Je moet al je zintuigen inzetten en ook creatief en vindingrijk zijn. Als iemand in de groep heel gesloten is bijvoorbeeld, dan zie ik dat een poosje aan. Ik observeer en spreek hierover binnen het team zodat ik gebruik kan maken van de aanwezige expertise. Ondertussen ga ik dingetjes uitproberen. Het is steeds maatwerk. Soms probeer ik contact te maken via Whatsapp bijvoorbeeld of door een persoonlijk berichtje te delen via social media. Ik probeer oogcontact te maken en een gesprekje aan te gaan. Het kan écht zoeken zijn naar een manier die werkt om binnen te komen bij iemand.”
Onregelmatige diensten
Ze woont sinds 2 jaar in een appartement in Delden. “Binnenkort ga ik samenwonen. In het begin vond mijn vriend het wel lastig als ik slaapdienst had en ook op een zaterdag of zondag moest werken. Nu is hij wel gewend aan mijn onregelmatige diensten. Zelf vind ik het fijn. Zomaar vrij op een doordeweekse dag geeft ruimte om hobby’s op te pakken bijvoorbeeld. Soms valt de onregelmatigheid me zwaar, bijvoorbeeld als je veel late of vroege diensten achter elkaar hebt, of als je vaak wakker gemaakt wordt tijdens je slaapdienst. Ik heb een vast contract van 32 uur per week en weet steeds ruim van te voren wanneer ik moet werken. Dat werkrooster zet ik in onze gezamenlijke Google agenda. Ik geloof dat ik dit rooster zelfs kan koppelen zodat het automatisch in onze agenda staat. Dat moet ik nog even een keer regelen”, lacht Lesley. “De eerste keer dat ik hier ’s nachts sliep, vond ik het spannend. Ik dacht dat ik geen oog dicht zou doen. In de praktijk valt dat erg mee.”
Echt ontmoeten is binnen komen
“Als je nog in het begin van je carrière staat, lijkt het soms of je in een doolhof beland bent. Er gebeurt zoveel om je heen en je moet met zoveel dingen rekening houden. Poeh, dat is best moeilijk. Ik ben iemand die alles direct goed wil doen, maar je komt erachter dat dit vrijwel onmogelijk is. Dan is het fijn dat collega’s op je letten en je vertellen dat je de tijd moet nemen om het vak te leren. En ja, je hebt elkaar écht nodig.” Lesley is ambassadeur van de kernwaarden van Aveleijn. “De kernwaarde ‘ontmoeten’ betekent veel voor mij. Het zegt iets over aandacht geven zonder daarvoor iets terug te verwachten. Het zegt iets over die zoektocht naar het écht in contact komen met die ander. Met de cliënt maar ook met ouders en andere verwanten in het netwerk rondom hem of haar. Met naaste collega’s en met mensen die bij andere locaties van Aveleijn werken, maar ook met professionals buiten de organisatie. Bijvoorbeeld omdat ze passen bij dat wat jouw cliënt nodig heeft. Je moet met heel veel verschillende dingen rekening houden. Voortdurend nadenken over de consequenties van jouw eigen gedrag ten opzichte van cliënten en collega’s. Jezelf kwetsbaar durven op te stellen, maar wel alles in de juiste balans. Zit je er een keer naast qua inschatting, dan kan het heel lang duren voordat het vertrouwen, en dus de relatie, hersteld is.”