Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

074-2556600 [javascript protected email address]
Twente Werken bij

Maatregelen coronavirus

Laatste update 16 maart 2022

Langs deze weg informeren we over maatregelen die we nemen binnen Aveleijn met betrekking tot het coronavirus. We volgen de landelijke maatregelen, het RIVM en de VGN.

Landelijke maatregelen

>Bekijk hier de persconferenties en andere informatie in eenvoudige taal


Quarantainebeleid cliënten

Ambulante cliënten

Voor ambulante cliënten gelden de algemeen geldende quarantaineregels. Als zij zeven dagen geleden een booster hebben ontvangen of binnen de afgelopen acht weken besmet zijn geweest met het coronavirus en geen klachten hebben, hoeven zij bij een positief geteste huisgenoot of nauw contact niet in quarantaine. In alle andere situaties wel. Bij klachten wordt getest en het algemene advies is om contact te vermijden met cliënten die kwetsbaar zijn.

Cliënten die bij Aveleijn wonen
Voor cliënten die bij Aveleijn wonen worden aanvullende eisen gesteld.
Hierbij wordt uitgegaan van drie verschillende situaties:

  1. Eén positieve cliënt op een afdeling/woongroep:
    Deze positieve cliënt gaat in isolatie. De nauwe contacten gaan conform het landelijk beleid al dan niet in quarantaine.

  2. Twee of meer positieve cliënten op een afdeling/woongroep:
    a. In woonsituaties die vergelijkbaar zijn met de locaties voor de verpleegzorg:
    • De positieve cliënten gaan in isolatie.
    • Van de groep nauwe contacten rondom de positieve cliënten vormen we een cohort om te voorkomen dat er verspreiding plaatsvindt buiten de groep:
      • Clienten die zeven dagen geleden zijn geboosterd of die korter dan acht weken geleden besmet zijn geweest, hebben bewegingsvrijheid binnen het cohort. Zij gaan dan niet naar de externe dagbesteding of gezamenlijke activiteiten buiten het cohort. Bij klachten wordt een PCR-test afgenomen.
      • Niet-geboosterden moeten conform het landelijk beleid in quarantaine. Als quarantaine op een eenpersoonskamer niet mogelijk of niet proportioneel is, dan is bewegingsvrijheid binnen het cohort mogelijk. Er wordt getest op dag 0 en 5 en uiteraard bij klachten.
      • In het behandeladvies COVID-19 wordt aangegeven wanneer de cohortering kan worden beëindigd.

b. Overige woonsituaties

    • Positieve cliënten gaan in isolatie.
    • De andere cliënten worden getest en gaan conform het landelijk beleid al dan niet in quarantaine.

3. De cliënt is een nauw contact van een extern positief geteste persoon na bijvoorbeeld bezoek of een uitstapje:

  • Cliënten die zeven dagen geleden zijn geboosterd of die korter dan acht weken geleden besmet zijn geweest, kunnen zich vrij bewegen. Wel worden zij op dag 0 en 5 en bij klachten getest om introductie van het virus binnen de zorgorganisatie zoveel mogelijk te voorkomen.
  • Cliënten die geen booster hebben ontvangen, gaan conform het landelijk beleid in quarantaine.

Bezoek

Bezoekers zijn van harte welkom op onze locaties. We volgen de landelijke maatregelen.

Vrijwilligers

Vrijwilligers kunnen worden ingezet bij wonen en dagbesteding als zij geen klachten hebben.

Dagbesteding

De continuïteit van zorg blijft leidend als het gaat om zorg en ondersteuning. Wanneer een cliënt corona gerelateerde klachten heeft kan hij/zij niet naar de dagbesteding en is het advies om hem/haar te laten testen. Ook als de cliënt volledig gevaccineerd is. Het virus kan nog steeds overgedragen worden. Kan of wil een cliënt niet getest worden, dan geldt dat hij/zij 10 dagen niet naar de dagbesteding kan komen.

Vervoer

We volgen de zorgvervoer protocollen van Koninklijk Nederlands Vervoer https://www.knv.nl/coronaprotocollen/

Ambulante begeleiding

  • We kiezen bij ambulante zorg voor een mix van bezoek aan huis en contact via (beeld)bellen.
  • Bij bezoek bij cliënten thuis wordt vooraf gecheckt of de cliënt (en huisgenoten) geen verschijnselen of klachten hebben.
  • In het contact worden de richtlijnen gevolgd rond hygiëne en afstand tot elkaar.

Kinderdagcentra

Onze KDC's zijn open.

Zorgondersteuning en Behandeling

Aanmeldingen, intakes en diagnostiek en/ of behandeling gaan door.

Bureau Evenementen

Kijk op https://www.aveleijn.nl/evenementen/ voor de activiteiten.

Hygiënerichtlijn

Op onze locaties zijn we zeer alert op hygiëne. Het RIVM heeft een specifieke hygiënerichtlijn voor instellingen voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking https://www.rivm.nl/hygienerichtlijnen/zorg-volwassenen.

Besmetting op de woonlocatie

Wanneer er een (verdenking van) besmetting bij een bewoner is en hij/zij niet in het ziekenhuis wordt opgenomen, gaat de bewoner in isolatie op zijn/haar eigen kamer of appartement. Voor de verzorging gelden specifieke instructies en er wordt gewerkt met persoonlijke beschermingsmiddelen en bewoner gebonden materialen. De manager licht u in wanneer er sprake is van (verdenking van) besmetting bij uw verwant.

Aveleijn Corona Teams
Er is een centraal coronateam binnen Aveleijn. Daarnaast beschikt Iedere locatie beschikt over een lokaal coronateam dat in afstemming met de medezeggenschap het beleid passend maakt voor de locatie.

Contactpersoon
Heeft u vragen met betrekking tot uw verwant of maatregelen op de locatie waar uw verwant verblijft? Neem dan contact op met de contactpersoon van de locatie.

Vragen en/of opmerkingen
heeft u vragen of opmerkingen over deze pagina? Mail dan naar communicatie@aveleijn.nl.