074-2556600 [javascript protected email address]

Ben je ontevreden of heb je een klacht?

Wij willen graag dat cliënten, ouders en verwanten tevreden zijn over de ondersteuning die Aveleijn biedt. Daar doen we hard ons best voor.
Toch kan het zijn dat je ergens niet tevreden over bent. Als je ontevreden bent, doen we er alles aan om dit op te lossen.

Wat kun je doen?
Stap 1: Praat erover met elkaar
Praat met de betrokken medewerker over je onvrede. Vaak is dit een gesprek met de (persoonlijk) begeleider. Samen met jou en de mensen om wie het gaat zoeken wij naar een oplossing. Soms kan de manager of de gedragswetenschapper hier bij helpen.

Stap 2: Als een gesprek niet helpt, ga naar het Klachtenloket
Kom je er met elkaar niet uit? Dan kun je contact opnemen met een medewerker van het Klachtenloket van Aveleijn. Er zijn verschillende mogelijkheden om je klacht te behandelen, binnen of buiten Aveleijn. Dit hangt van het soort klacht af. De medewerker van het klachtenloket brengt jou met de juiste persoon in contact. Hiervoor stelt hij of zij eerst een paar vragen. Je wordt vervolgens binnen 2 werkdagen teruggebeld door degene die jouw klacht gaat behandelen.

Je kunt het Klachtenloket op de volgende manieren bereiken:

  • Wie behandelt mijn klacht? Wil je vooraf meer informatie over de verschillende mensen bij wie je terecht kunt met een klacht? Of wil je liever rechtstreeks contact opnemen met een van deze mensen? Klik dan op de mogelijkheden hieronder:

    Klachtenfunctionaris Aveleijn

    Heb je zelf met de begeleiding gepraat, en ben je niet tevreden, dan kun je een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris praat met jou en alle betrokkenen over jouw klacht. Het doel is de klachten op te lossen op de plek waar ze zijn ontstaan. Ook is het belangrijk dat de zorgrelatie hersteld wordt. De klachtenfunctionaris is onpartijdig.

    Is de klacht na bemiddeling door de klachtenfunctionaris nog niet afgerond? Dan kun je een formele, schriftelijke klacht indienen bij de Raad van Bestuur van Aveleijn. Zij laten de klacht vervolgens onderzoeken. Ook als je kiest voor deze weg, kan de klachtenfunctionaris je adviseren en zo nodig begeleiden.

    De klachtenfunctionaris zet zich in om te bemiddelen tussen jou en Aveleijn. Uit ervaring weten we wanneer jij, Aveleijn en de klachtenfunctionaris uiteindelijk samen om de tafel gaan, de oplossing vaak binnen handbereik ligt.

    Kirsten Frick
    Klachtenfunctionaris Aveleijn
    Telefoon: 074 – 255 66 00
    Email: klachtenopvang@aveleijn.nl

    Externe cliëntvertrouwenspersoon

    De cliëntvertrouwenspersoon is in eerste instantie een luisterend oor voor de cliënt en/of de verwant. Deze vertrouwenspersoon is niet in dienst bij Aveleijn, ze staat naast jou en denkt met jou mee. Samen bespreek je of er voor jouw klacht vervolgstappen nodig zijn en welke stappen dat kunnen zijn. Als er stappen nodig zijn om voor jouw belang op te komen, dan ondersteunt ze jou hierbij. Bijvoorbeeld helpen bij het voeren van een gesprek of het opstellen van een brief. Het doel is de relatie tussen jou en de zorgverlener te herstellen en een oplossing te vinden voor je klacht. Gesprekken met de vertrouwenspersoon zijn vertrouwelijk. Er gebeurt niets buiten jou om.

    Mieke Gondrie
    Externe cliëntvertrouwenspersoon
    Telefoon: 06 - 13 69 74 07
    E-mail: vertrouwenspersoon-cliënten@aveleijn.nl

    Cliëntvertrouwenspersoon voor de Wet zorg en dwang

    Per 1 januari 2020 is de Wet zorg en dwang (Wzd) van kracht. Deze wet beschermt de rechten van mensen die met onvrijwillige zorg te maken krijgen. Voorbeelden hiervan zijn: gedwongen medicatie innemen of het op slot draaien van deuren. Cliënten van Aveleijn en cliëntvertegenwoordigers hebben recht op ondersteuning bij vragen en klachten over onvrijwillige zorg. De cliëntenvertrouwenspersoon Wzd luistert naar wat je vertelt en ondersteunt jou bij het vinden van een oplossing. Ze kan ook uitleg geven over onvrijwillige zorg, het verblijf in een zorginstelling of wat je rechten zijn. Ook kan zij jou helpen om in gesprek te komen met Aveleijn over het probleem.

    De cliëntenvertrouwenspersoon Wzd is niet in dienst van Aveleijn. Zij is onafhankelijk en werkt voor het Landelijk Steunpunt Medezeggenschap (LSR).

    Margreeth Rebers
    Cliëntvertrouwenspersoon Wzd
    Telefoon: 06 - 21 38 51 22
    E-mail: M.Rebers@hetlsr.nl


    Vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ).

    Als er dingen niet goed lopen in de jeugdhulpverlening, is de vertrouwenspersoon AKJ er om de zaak weer in beweging te krijgen. Altijd samen met het kind of de jongere en de ouder/verzorger. Samen met hen zoekt de vertrouwenspersoon uit wat er aan de hand is. Zij ondersteunt bij de stappen die nodig zijn om tot een oplossing te komen. Van hulp bij brieven of e-mails over de klacht schrijven, tot ondersteuning bij gesprekken. Ook legt de vertrouwenspersoon uit wat ieders rechten en plichten zijn.

    Gesprekken met de vertrouwenspersoon AKJ zijn vertrouwelijk. Er gebeurt niets buiten jou om. Ontvang je zorg vanuit de Jeugdzorg, dan kun je contact opnemen met:

    Vetrouwenspersonen AKJ en Zorgebelang
    Telefoon: 088 - 555 1000
    E-mail: info@akj.nl
    Chat met een vertrouwenspersoon via www.akj.nl (van maandag t/m donderdag van 16.00 - 20.00 uur, op vrijdag 15.00 - 17.00 uur.)

Klachtenformulier

Klachtenformulier

Velden met een * zijn verplicht

Aanmelden
Meld je aan bij Aveleijn

Cliëntadvies

We helpen en informeren je graag!
Contact en aanmelden

Cookie-instellingen

Aveleijn maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. 

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.